[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره دانشکده::
اخبار ::
کمک آموزشی::
آموزش::
پژوهش::
معرفی افراد::
دانشجویان::
امکانات::
تسهیلات پایگاه::
::
هشتمین کنفرانس بین المللی
..
تالار افتخارات

AWT IMAGE

..
دفاعیه‌ها

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
بازدید علمی

گزارش‌های بازدید دانشکده

..
منشور اخلاقی

AWT IMAGE

..
:: 1خ 86 م ج ::
نوع سندپروژه کارشناسی
کد سند1خ 86 م ج

 عنوان

بررسی عوامل موثر در ترک خوردگی بتن پل های راه آهن و روش های ترمیم آن

 تهیه کننده

محمد جعفرزاده

 استاد راهنما

دکتر محمدرضا عدل پرور
استاد مشاور-

 مقطع

کارشناسی

  گرایش

خط و سازه های ریلی

  تاریخ دفاع

تابستان 1386

  کلید واژه

-

  چکیده مقاله:

پل ها به عنوان بکی از سازه های حساس و یکی از عناصر بسیار شاخص در زیر ساختار آبادانی و شاه رگ‌های حیاتی هر کشور سال‌هاست شناخته شده اند. پل ها نه به عنوان وظیفه‌ اصلی خود که نقش ارتباطی و باربری را به مثابه دیگر سازه ها ایفا می کنند، بلکه نقشی از هنر و معماری و ظرافت را نیز به همراه دارند. پس چه شایسته است در طراحی ، اجرا و نگهداری این سازه‌ی مهم و ارزشمند نهایت اهتمام و دقت به کار گرفته شود. پل ها از عناصر استراتژیک در راه آهن می‌باشند که آسیب دیدن و یا خرابی آن می‌تواند یک محور را از سرویس‌دهی خارج سازد و یا عبور و مرور را به شدّت مختل نماید. با توجه به اینکه در سال های اخیر محورهای زیادی توسعه یافته و به موازات آن پل های متعددی نیز احداث شده است، لذا حفظ و نگهداری این پل ها می‌بایست طبق یک برنامه ریزی صحیح صورت گیرد این کار مستلزم دانش کافی از مصالح به کار رفته در پل و مکانیزم فرسودگی‌های متداول در پل ها و روش های صحیح تعمیر و نگهداری می‌باشد. در این پایان نامه به علل و عوامل مؤثر در ترک خوردگی و روش های ترمیم و تعمیر پرداخته شده است که در ادامه به ذکر خلاصه‌ی محتویات هر فصل می‌پردازیم. فصل اول این پایان نامه با عنوان « عوامل درونی مسبب ترک » به بررسی رفتار فلزات غیر آهنی در بتن از قبیل آلومینیم، روی، سرب و مس و همچنین به بررسی رفتار غیر فلزات در بتن مانند شیشه، پلاستیک و چوب پرداخته است. وجود ناخالصی‌هایی مانند املاح ، رس و لای و مواد ریزدانه می تواند سلامت سنگدانه‌های موجود در بتن به خطر بیندازد. فصل دوم این پایان نامه با عنوان « عوامل بیرونی مسبب ترک » به بررسی عواملی چون کربناسیون کلرایدها، انتشار خوردگی و فرآیند آن، انواع حالتهای خوردگی متداول در پلها، ترکیب اثرات سولفاتها با خوردگی و کنترل خوردگی در بتن پل ها پراخته است که همچنین راه کارهایی برای مقابله با پدیده‌ی خوردگی مانند استفاده از فلزات مرغوب، حفاظت کاتدی و ... مطرح شده است. فصل سوم این پایان نامه با عنوان « پیامدها و اثرات ترک خوردگی» به مروری بر انواع ترکهای ایجاد شده در پلها از قبیل ترکهای انقباض پلاستیک (جمع شدگی خمیری)، ترک‌های نشست پالستیک، ترک‌های نشست تکیه‌گاهی، ترکهای ناشی از اضافه بار، طراحی ضعیف، عدم دقت کافی در ساخت و عدم دقت کافی در جزئیات، ترکهای ناشی از اثرات سولفات روی سیمان در بتن، ترکهای ناشی از زنگ زدن و فساد میلگرد، ترکهایی ناشی از پوسیدگی آرماتور بدلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت و اتمسفر، ترکهای ناشی از واکنش قلیا با سنگدانه ها، ترکهای ناشی از ساخت، حمل و در حین استفاده و هنچنین به بیان  پیشنهاداتی در این زمینه پرداخته شده است. فصل چهارم این پایان نامه با عنوان « راه های پیشگیری از ترک در بتن پلها » به بیان روش‌های کارآمد در جلوگیری از ترک و خرابی در بتن پرداخته است که می‌توان به برخی از بازتاب ها، روش‌های مناسب عمل‌آوری: ایجاد برکه‌ی آب، ایجاد مه، استفاده از پوشش‌های خیس، استفاده از انواع مواد محافظ و همچنین روش‌هایی که با ایجاد حرارت زیاد همراه با رطوبت کافی می‌تواند از بروز ترک در دراز مدت جلوگیری کند، اشاره نمود. فصل پنجم این پایان نامه با عنوان « آزمایشات جهت بررسی ترک و فرسودگی در پل‌ها » به ذکر انواع آزمایشات مخرب و غیر مخرب، آزمایشگاهی و صحرایی از قبیل آزمایشهای مقاومت در برابر سولفاتها، آزمایشهای مقاومت بتن در برابر یخ زدگی، آزمایشهای مقاومت در برابر سایش، آزمایش مقاومت در برابر نفوذ میله، آزمایش بیرون کشیدن، آزمایش سرعت پالس ماوراء صوت ( التراسنیک ) و ... اشاره شده است.فصل ششم این پایان نامه با عنوان « روشهای بازسازی و تعمیر ترک خوردگی در بتن پلها » به بیان دسته بندی انواع ترکها و معرفی انواع مواد تعمیری و پرکننده‌ها، درزگیرهای انعطاف پذیر و انواع رزین‌ها پرداخته و در ادامه به ذکر انواع تکنیک‌ها و روش‌های مؤثر تعمیر و ترمیم اشاره شده است. 

دریافت فایل پروژه

دفعات مشاهده: 8480 بار   |   دفعات چاپ: 3411 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 90 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد. استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 60 queries by YEKTAWEB 4657