[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی معاونت::
مدیریت ها::
معرفی افراد::
اخبار و رویدادها::
آئین نامه ها::
طرح امتیاز آموزشی::
سولات متداول دانشجویان::
::
با ما در ارتباط باشید
تماس با ما
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
:: جلسه اساتید مشاور و مدیران فرهنگی دانشکده‌ها با ستاد طرح استاد مشاور / ۶آذر۱۴۰۳
:: نشست فرهنگی با موضوع تاثیر هوش مصنوعی بر نظام آموزش عالی / ۵ آذر ۱۴۰۳
:: نشست فرهنگی اساتید با موضوع «تأثیر اتفاقات اخیر جهان در اقتصاد ایران و نحوه مواجهه تصمیم‌گیران اقتصادی» - بخش دوم/۲۸آبان ۱۴۰۳
:: نشست فرهنگی اساتید با موضوع «تأثیر اتفاقات اخیر جهان در اقتصاد ایران و نحوه مواجهه تصمیم‌گیران اقتصادی» - بخش اول/۲۸آبان۱۴۰۳
..
منشور اخلاقی دانشجویان

..
:: سوالات متداول(FAQ) ::
 | تاریخ ارسال: 1398/4/18 | 

۱-آیا وابستگی ارزشیابی دانشجویان به نمره درس در نظر گرفته شده است؟

تصوری وجود دارد که اساتیدی که نمره خوب به دانشجو بدهند، نمره ارزشیابی خوبی دریافت می‌کنند. اگرچه داده‌ها آماری مورد بررسی در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ نشان می‌دهد که این تصور به طور کلی همواره صادق نبوده و وابستگی این دو از نظر آماری ضعیف و در مواردی حتی منفی است. در هر صورت این وابستگی در محاسبات امتیاز ارزشیابی لحاظ شده است که در صورت تمایل می‌توانید جزئیات را از این‌جا بخوانید.
 

۲-آیین‌نامه‌ مشابهی در بنیاد نخبگان وجود دارد. آیا ملاحظه شده است؟

بله، آیین‌نامه دانشگاه تهران و  دانشگاه فردوسی مشهد مطالعه و از نکات مرتبط آن استفاده شده است.  همچنین قبلا آیین نامه بنیاد ملی نخبگان مطالعه شده بود. بخش‌های زیادی از شاخص‌های مورد استناد ما در حوزه آموزش با آیین‌نامه بنیاد قابل تطبیق است. اما باید توجه شود که آیین‌نامه بنیاد برای دانشگاه‌های مختلف صنعتی، پزشکی و علوم انسانی که دارای اهداف و رسالت‌های متفاوت آموزشی و پژوهشی هستند، تدوین شده است.  همچنین در آیین‌نامه بنیاد، برای انتخاب نخبگان کشور شاخص‌های آموزشی و  پژوهشی با یکدیگر در نظر گرفته شده‌اند؛ در حالی که در آیین‌نامه ارزیابی آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران تنها امتیازات آموزشی محاسبه می‌شوند و شاخص‌های پژوهشی توسط معاونت پژوهشی بررسی می‌شود. در واقع هدف از آیین‌نامه بنیاد، اساسا انتخاب نخبگان در کشور است در حالی که هدف اصلی آیین‌نامه آموزشی دانشگاه بررسی وضعیت و کیفیت آموزش و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آموزشی در دانشگاه است و انتخاب سرآمدان  نیز در کنار این هدف صورت می‌گیرد. البته بعضی از تعاریف و شاخص‌های آیین‌نامه بنیاد برای تعریف جلوه استادی و شاگردپروری ممکن است در آینده قابل استفاده باشد.

۳-شاگردپروری هم مهم است. آیا در آیین‌نامه دیده شده است؟

در آیین‌نامه ارزیابی در درجه اول تمرکز روی شاخص‌هایی بوده است که  اطلاعات آن به صورت مکانیزه از طریق سامانه گلستان قابل دسترس و محاسبه باشد. مواردی چون شاگردپروری یا به طور کلی‌تر جلوه‌ی استادی در سال ۱۳۹۷ جهت بررسی توسط بعضی همکاران  مطرح شد؛ اما در بررسی اولیه روشن شدکه اگرچه تعریف کلی این واژه نزد همکاران روشن است، ولی از دیدگاه ارزیابی و امتیازدهی، معیارها و تفاسیر متفاوتی برای آن قابل ارایه است. لذا باید در آینده این مسئله بررسی شود که چگونه می‌توان شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای این واژه پیدا و تعریف کرد که مورد اقبال عمومی باشد و سپس این شاخص‌ها را در شیوه محاسبات وارد کرد.
 

۴-آیا تعداد دروس و تنوع دروس در روزهای مختلف دیده شده است؟

امتیاز تعداد دروس در بخش کمیت تدریس دارای سقف می باشد. همچنین نوع درس بر حسب این که پایان‌نامه، درس عملی و نظری، مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی یا جزء دروس سرویسی باشد، دارای امتیازات متفاوتی است که در شیوه‌نامه درج شده است.  علاوه بر این اثر کیفیت تدریس در امتیاز کمیت تدریس لحاظ  شده است. لیکن تنوع روزهای تدریس استاد فعلا در آیین‌نامه برای او امتیازی ندارد.

۵-آیا مشارکت در پردیس و مجازی در نظر گرفته شده است؟

بله، هم در کیفیت و هم در کمیت دیده شده است. البته کلیه‌ی بندها سقف دارند و بنابراین ممکن است در صورتی که استاد تعداد زیادی دروس داشته باشد، از جایی به بعد مشارکت بیش‌تر در تدریس دروس (چه روزانه و چه پردیس) در امتیاز کمیت تفاوتی ایجاد نکند. برای تفصیل بیش‌تر به پاسخ سوال ۱۰ در خصوص روش محاسبه کیفیت آموزشی مراجعه فرمایید.

۶-نقش داوری انسانی و نظرسنجی از همکاران چه‌طور لحاظ شده است؟

چهار بند از ۹ بند توسط ستاد و به صورت مکانیزه بر اساس اطلاعات سامانه گلستان استخراج شده و امتیاز آموزشی همه اعضای هیأت علمی دانشگاه را تعیین می‌کند. اما برای انتخاب سرآمدان آموزشی  ۵  بند دیگر با بررسی و نظر کمیته ارزیابی دانشکده امتیازدهی و برای تجمیع نتایج همراه با مستندات مربوطه به ستاد ارسال می‌گردد. همچنین در موارد لازم، جهت اطمینان از ارزیابی‌های همگن در دانشکده‌های مختلف و تطبیق آن‌ها با آیین‌نامه ارزیابی آموزشی، امتیازات و  مستندات دریافتی از دانشکده‌ها در حوزه ستادی مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد. به هیچ‌وجه نظرات شخصی سایر همکاران یا مسئولین دانشکده‌ها در ارزیابی‌ها اعضای هیأت‌علمی مورد استناد قرار نگرفته است.     

۷-الگوی ما از آموزش خوب چیست؟ آموزش مطلوب در آینده برای ما چیست؟

بدیهی است آموزش مطلوب باید نسل آینده را برای توسعه پایدار و چالش‌های پیش روی کشور در سال‌های آتی آماده سازد و شرایط را برای پرورش دانشجویان کارآفرین فراهم آورد. در سال ۹۷، الگوهای بومی و استفاده از تجربیات استادان دانشگاه مد نظر قرار گرفته است و سعی شده کلیه پارامترهای مد نظر همکاران محترم لحاظ گردد. بدیهی است در راستای سیاست‌گذاری‌های آینده دانشگاه، وزن‌شاخص‌های مختلف در طول زمان قابل تغییر است. برای مثال هم‌اکنون وزن ارزش کمیت برای دروس کارشناسی و نیز دروس سرویسی بیش از دروس تحصیلات تکمیلی است تا به نوعی سیاست‌گذاری دانشگاه در ارج نهادن به زحمات همکاران در بخش آموزش کارشناسی مشخص شود.
 

۸-ارزیابی پیوسته استاد از دانشجو لحاظ شده است یا خیر؟ استادی که هفته شانزدهم میان‌ترم می‌گیرد، با استادی که در طول ترم دانشجو را ارزیابی می‌کند برابر در نظر گرفته شده؟

بله، در بند ۱-۵ در کیفیت آموزش لحاظ شده است. لازم به ذکر است زیرساخت ورود این اطلاعات از سال ۹۷ در سامانه جامع گلستان فعال گردیده و بنابراین در سال آتی قابل ارزیابی است.

۹-برخی دروس سخت و با محتوای ریاضی هستند. ارزیابی کم‌تری هم دارند. آیا لحاظ شده است؟

خیر، در شیوه‌نامه فعلی این موضوع لحاظ نشده است. ستاد خود نیز اذعان دارد که دروس اختیاری و اجباری متفاوت هستند، و دروسی که جنبه کاربردی دارند عموما ارزیابی بهتری دارند. بنابراین ستاد به دنبال راهکاری برای لحاظ کردن این موضوع است و هر پیشنهاد عملی در این خصوص مورد استقبال خواهد بود.  در واقع میزان سختی، سادگی یا کاربردی بودن دروس (یا سایر خصوصیات مشابه) باید توسط هر دانشکده به صورت جداگانه و تخصصی بررسی و اعلان گردد تا در شیوه نامه ارزیابی به نحوه مقتضی وارد شود.
 

۱۰-برخی دروس فقط دروس دکترا می‌دهند که ارزیابی خوبی دارد، برخی ۳-۴ درس کارشناسی دارند. این موضوع چه‌طور لحاظ شده است؟

در محاسبه امتیازات، اثر دروس مقاطع و دوره‌های مختلف به صورت مجزا دیده شده است. همچنین کمیت تدریس نیز لحاظ شده و نیز تعداد شرکت‌کنندگان در ارزش‌یابی نیز موثر در نظر گرفته شده است. توضیحات بیش‌تر در این خصوص در این‌جا قابل ملاحظه است.
 

۱۱-آیا کمیت تدریس زیاد بدون کیفیت لازم می‌تواند ارزشمند باشد؟

دغدغه صحیحی است. به همین منظور سعی شده اثر کیفیت تدریس  بر کمیت تدریس اثرگذار باشد. برای این منظور پس از تعیین امتیازات بخش‌های مختلف کمیت در بند دوم، همه‌ی اعداد با هم جمع زده می‌شوند؛ لیکن از آن‌جا که ارائه کمیت زیاد درس تنها در صورت حفظ کیفیت دروس قابل قبول است، امتیاز کل بند ۲ به صورت زیر محاسبه می‌شود:

 

۱۲-ارزیابی ممتازان و سایر همکاران هم در انتخاب استاد سرآمد موثر است؟

خیر، همکاران و مدیران دانشگاه و دانشکده‌ها به طور مستقل از آیین‌نامه نمی‌توانند در تعیین امتیازات اعمال نظر نمایند. اما برای انتخاب سرآمدان امتیازات بندهای ۵ تا ۹ آیین‌نامه  از کمیته ارزیابی دانشکده کمک گرفته می‌شود. برای توضیح بیشتر به پاسخ سوال ۶ مراجعه فرمایید.

۱۳-آیا برنامه‌ای برای انتقال تجربیان استادان سرآمد به سایر همکاران وجود دارد؟

بله، برای این منظور جلساتی پیش‌بینی شده که بر اساس تقویم مشخصی اجرا خواهد شد.

۱۴-آیا معاونت برنامه‌ای دارد که برای کم‌بودهای استادان برنامه‌ی آموزشی گذاشته شود؟

دفتر برنامه‌ریزی درسی در این خصوص برنامه‌های دانش‌افزایی متعددی را نظیر علم‌سنجی، آشنایی با قوانین ارتقاء و ترفیع، آشنایی با قوانین جاری آموزشی در مقاطع مختلف و ... در دستور کار قرار داده است که عناوین آن‌ها در اختیار اعضای هیأت علمی قرار خواهد گرفت.

۱۵-آیا تشویق‌هایی مانند پایه تشویقی برای استادان سرآمد وجود دارد؟

موضوع اعطای پایه تشویقی برای سرآمدان آموزشی دانشگاه در آیین‌نامه دیده شده و به این منظور پیشنهادی به همراه سایر موارد تشویقی جهت تصویب در هیأت امنای دانشگاه ارسال شده است.

۱۶-این‌که استاد سیلابس را رعایت کرده و منابع مناسبی برای تدریس دارد در نظر گرفته شده است؟

این موضوع از موضوعات مهم است که باید همزمان در سطح دانشکده‌ها نیز تدبیری برای آن اتخاذ شود ولی توجه شود که نگاه کلی تدوین‌کنندگان امتیاز آموزشی، استفاده از آیتم‌های قابل اندازه‌گیری بوده است.

۱۷-آیا برنامه‌ای وجود دارد که به استادان بیاموزیم که طرح درس مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

دفتر برنامه‌ریزی درسی در این خصوص برنامه‌های دانش‌افزایی متعددی را در دستور کار قرار داده است.

۱۸-آیا برنامه‌ای برای تبادل تجربیات با انجمن آموزش مهندسی در نظر گرفته شده است؟

همکاری با شاخه انجمن در دانشگاه شکل گرفته است و برخی جلسات تبادل نظر نیز با این انجمن برگزار شده است.

۱۹-حتی زمانی که استاد در یک ترم دو گروه درسی دارد، ارزشیابی متفاوتی در دو کلاس خود دارد. چه‌طور امتیاز ارزشیابی استاد محاسبه شده است؟

به پاسخ تفصیلی سوال ۱۰ و سوال ۱ مراجعه گردد. قطعا نمونه‌گیری از یک فرآیند تصادفی دارای رفتاری شبیه به آنچه فرمودید، خواهد داشت.

۲۰-دروس سرویسی ارزشیابی کم‌تری نسبت به دروس معمول دارند. این موضوع لحاظ شده است؟

در شیوه‌نامه فعلی، برای ارایه دروس سرویسی علوم پایه امتیاز بیشتری نسبت دروس کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده است. ولی دروس سرویس بین دانشکده‌ای، مشابه بقیه دروس در مقطع تحصیلی مربوطه محاسبه شده است.  برای تفکیک امتیاز این دروس در سال آتی، در صورت دریافت دلایل و نظرات کتبی همکاران مجددا بررسی خواهد است.
 

۲۱-افزایش زمان ماندگاری چرا به عنوان یک عامل منفی در امتیاز آموزشی استاد در نظر گرفته شده است؟

ضمن قبول این موضوع، که ماندگاری دانشجو به عوامل زیادی وابسته است لیکن باید توجه داشت که در برنامه راه‌بردی دانشگاه، کاهش زمان ماندگاری یک هدف است. استادی که برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده است، در واقع در نظم آموزشی با دانشگاه همراه بوده، و امتیازی در این خصوص دریافت می‌کند.

۲۲-آیا ارزیابی دانشجویان از استادان معنادار هست یا خیر؟

توجه گردد که در کلیه‌ی دانشگاه‌های داخلی و خارجی از ارزش‌یابی دانشجویان استفاده می‌شود. در حال حاضر نیز در آیین‌نامه ارتقاء و ترفیع اعضای هیأت‌علمی از آن استفاده می‌شود. با وجود اینکه به صورت موردی، ارزشیابی‌ها ممکن است نادرست باشد، ولی به طور کلی و آماری اطلاعات بسیار ارزشمندی در این داده‌ها نهفته است.  البته واضح است که اگر  الف) سوالات ارزشیابی دقیق‌تر، ب) زمان دریافت آن‌ها صحیح‌تر، و ج) تعداد پاسخ‌دهندگان زیادتر شود (یا تمام دانشجویان مشارکت نمایند) نتایج ارزیابی دانشجویان قابل اعتماد و صحیح‌تر خواهد بود. خوشبختانه معاونت آموزشی دانشگاه از چند ماه قبل هر ۳ مورد را در دست بررسی دارد.

۲۳-دانشجو گاهی می‌ترسد ارزشیابی استاد از سوی او در نمره درس او تاثیر بگذارد. این موضوع اطلاع‌رسانی شده است؟

بارها این موضوع اطلاع‌رسانی شده است، و قطعا نیاز است برای این موضوع تاکیدات بیش‌تری نیز صورت گیرد.

۲۴-استاد خوش‌اخلاق به طور کلی ارزیابی بهتری دارد. آیا این موضوع لحاظ شده است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور قطع نمی‌توان گفت که خوش‌رفتاری به تنهایی مترادف با ارزشیابی بالاتر است. در واقع در سوالاتی که دانشجویان پاسخ می‌دهند ۱۰ سوال مربوط به توان علمی و آمادگی تدریس است و ۵ سوال مربوط به رفتار اجتماعی و میزان دسترسی است. لذا به طور قطع نمی‌توان گفت که که عدم آمادگی علمی و صرفا خوش‌رفتاری منجر به ارزشیابی بالاتر می‌شود و هر دو موثرند. همچنین به پاسخ سوال ۲۲  مراجعه شود. به هر حال یکی از جنبه‌های استادی نیز رعایت اخلاق در بالاترین سطح است، و تناقضی در این خصوص وجود ندارد. چه این‌که پیامبر ما که اول معلم جهان هستی است، رسالت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفی نموده است.

۲۵-سوالات فرم‌های ارزشیابی نیاز به اصلاحات دارد. معاونت در این خصوص برنامه‌ای دارد؟

دفتر برنامه‌ریزی درسی این مورد را در دستور کار قرار داده است.

۲۶-نوع درس در ارزش‌یابی دانشجو موثر است. این موضوع لحاظ شده است؟

همان‌طور که در پاسخ سوال ۱۰ مطرح شد، در حال حاضر مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، و دوره‌های روزانه، پردیس و مجازی، و عملی و تئوری بودن درس لحاظ شده است. سایر موارد پیشنهادی برای اجرای آیین نامه در سال ۱۳۹۹ قابل بررسی است.

۲۷-آموزش پژوهش توسط استاد به دانشجو در آیین‌نامه دیده شده است؟

ارزیابی دانشجویان از استاد راهنمای خود در سال‌های آتی وارد خواهد شد. برای سال ۹۶ داده‌ای در گلستان در این خصوص ثبت نشده است.

۲۸-خلاقیت آموزشی دیده شده است؟

توجه فرمایید که تعریف خلاقیت به لحاظ معنا و محل بروز آن می‌تواند متفاوت باشد. در حال حاضر بندهای ۵ و ۹ آیین‌نامه بعضی از موارد قابل تصور را پوشش می‌دهند.

۲۹-دستیاران آموزشی چه‌طور دیده شده‌اند؟

اگر منظور استفاده از دانشجو برای حل تمرین درسی است، این موضوع فعلا لحاظ نشده است. استفاده از چنین دستیارانی اگرچه در آموزش درس به دانشجو موثر است، لیکن دخیل کردن آن در امتیاز آموزشی استاد که به نوعی ارزیابی خود استاد است محل بحث است. البته مبنای محاسبات در کلیه‌ی موارد فعلا آن چیزی است که در گلستان به عنوان مدرس ثبت شده است. اگر دستیاری در سیستم ثبت شده، بسته به درصد مشارکت، بخشی از امتیاز کمیت درس یاد شده از استاد کسر شده و به دستیار داده شده است.

۳۰-اثر زمان کلاس دیده شده است؟ کلاس‌های اول صبح و آخر وقت با کلاس‌های وسط روز متفاوت هستند. برای کلاس‌های با دو استاد هم، در ابتدای ترم دانشجویان سرحال‌تر هستند. این موارد دیده شده است؟

فعلا این موضوع لحاظ نشده است. اگر مبنا یا روشی عملی برای لحاظ کردن این موضوع سراغ دارید، کمیته تدوین آیین‌نامه از آن استقبال می‌کند که جوانب استفاده از آن روش را بررسی نماید.

۳۱-ارزیابی پس از فارغ‌التحصیلی هم داریم؟

بله، بندهای ۱-۳ ، ۱-۴، ۴-۳، و ۴-۴ آیین نامه مختص ارزشیابی دانش آموختگان طراحی شده است و بر اساس درخواست ستاد، این بخش در سامانه گلستان فعال و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما برای ارزیابی‌های سال ۱۳۹۸ این بخش حاوی اطلاعات دانشجویان نبود و مورد استفاده قرار نگرفت.  در ضمن  سوالات فعلی کافی نیست و تکمیل آن در حال بازنگری است (به سوال ۲۲ مراجعه فرمایید).  
 

۳۲-کلاس‌های زیادی در مجازی زیر ۱۵ دانشجو دارند و از ارزیابی حذف می‌شوند. چرا؟

افراد در این کلاس‌ها کم‌تر از دروس پردیس و روزانه با استاد در ارتباط هستند و نیاز به داده‌های بیش‌تری احساس شد تا به طور معنادار استاد را ارزیابی نمایند. در واقع  از یک طرف اهداف دانشجویان آموزش مجازی که اغلب برای کسب مدرک هستند متفاوت است، و از طرف دیگر حجم دروس ارایه شده در دروس مجازی معمولا کمتر از دروس روزانه است. همچنین روش ارایه دروس مجازی با روزانه متفاوت است. لذا این‌طور نتیجه‌گیری شد که ارزشیابی این دانشجویان در صورتی که تعداد پاسخ ها زیاد نباشد، به اندازه کافی حاوی اطلاعات دقیق در مقایسه با سایر دانشجویان دانشگاه نیست.

۳۳-بهتر است از عنوان سرآمد با احتیاط استفاده شود. در واقع این امتیاز آموزشی است. نباید اجازه دخالت سایر معاونت‌ها در انتخاب استاد سرآمد آموزشی داده شود.

امتیاز آموزشی صرفا در معاونت آموزشی و طبق شیوه‌نامه اجرایی محاسبه گردیده است. نفرات اول که حائز شرایط آیین‌نامه بوده‌اند، به عنوان سرآمدان آموزشی دانشکده‌ها معرفی گردیده‌اند.  لطفا به پاسخ سوال ۶ مراجعه فرمایید.

۳۴-آیا ممکن است سرآمد آموزشی در دانشکده‌ای در سال مشخصی نداشته باشیم؟

بله، امسال از چند دانشکده و گروه، هیچ سرآمدی معرفی نشد چون امتیاز نفر اول دانشکده باید یک انحراف معیار بیش از میانگین امتیازات دانشگاه باشد تا معرفی شود و این شرط در چند مورد ارضا نگردید.

۳۵-دوره ماندگاری درس در ذهن دانشجو مهم است. آیا در آیین‌نامه دیده شده است؟

خواهشمند است اگر روش اجرایی برای  شناسایی این موضوع و ارزیابی آن قابل ارایه است، برای استفاده در سال بعد کتبا ارسال فرمایید.
 

۳۶-آراستگی استاد، اول ساعت به کلاس آمدن، همدلی با دانشجو موارد مهمی است. آیا در آیین‌نامه لحاظ شده است؟

بعضی از سوالات ارزشیابی دانشجویان مرتبط با موارد مذکور است و ناگزیر ارزشیابی دانشجویان متاثر از آن خواهد بود. البته با اصلاح و تکمیل سوالات ارزشیابی دانشجویان که الان در دست بررسی است، این موضوعات دقیق‌تر لحاظ خواهد شد.  اگر سوالات اصلاحی و پیشنهادی به صورت  کتبی به معاونت آموزشی دانشگاه ارسال شود، حتما به وسیله همکاران مسئول مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  
 

۳۷-دانشجو در سال‌های مختلف حضورش در دانشگاه ارزیابی‌های مختلفی از استادان دارد. آیا لحاظ شده؟

در حال حاضر آیین‌نامه ارزیابی کل دانشجویان را در حین تحصیل، کل دانش‌آموختگان و نیز دانش‌آموختگان برتر را لحاظ نموده است. لیکن اگر منظور این است که ارزیابی‌ها با میانگین‌گیری ارزشیابی دانشجویان در طی سال‌های قبل منظور شود (مثلا به صورت دو سالانه) این کار صورت نگرفته است. در واقع ارزیابی مورد اشاره در پاسخ دانش‌آموختگان در بندهای کیفیت تدریس و رفتار اجتماعی آیین‌نامه (۱-۳، ۱-۴، ۴-۳،  و ۴-۴ ) مستتر بوده و اثر آن در امتیاز آموزشی وارد می‌شود.
اگر منظور این است که دروسی که در سال‌های اول ورود دانشجو به دانشگاه ارائه می‌شود نمرات ارزیابی متفاوتی از دروس نیم‌سال‌های پایانی دارند که عموما درس‌ها کاربردی است، این موضوع لحاظ نشده، لیکن همان‌طور که مطرح گردید ارزش‌یابی متفاوت دروس در مقطع کارشناسی به دلایلی نظیر پایه‌ای و محاسباتی بودن در دست بررسی است.
اگر مبنا یا روشی عملی دیگری برای لحاظ کردن این موضوع سراغ دارید، کمیته تدوین آیین‌نامه از آن استقبال می‌کند که جوانب استفاده از آن روش را بررسی نماید.
 

۳۸-روش حذف داده‌های پرت بیش از اندازه ساده است. می‌شود آن را بهبود داد.

کمیته تدوین آیین‌نامه قطعا از نظرات ارزشمند اساتید برای بهبود محاسبات در سال‌های آتی استفاده خواهد کرد و برای این منظور در آینده کارگروه‌های را تشکیل خواهد داد.

۳۹-عموما در درس‌های بعدی می‌شود فهمید استاد درس قبل چه میزان در انتقال درس به دانشجویان موفق بوده. این موضوع را می‌شود لحاظ کرد؟

خواهشمند است اگر روش اجرایی برای این موضوع شناسایی گردیده معرفی فرمایید. توجه فرمایید تعداد زیادی از دروس در انتهای زنجیره‌ی پس‌نیاز-پیش‌نیاز هستند و درس بعدی برای آن‌ها در دانشگاه وجود دارد. مقایسه این دروس با دروسی که در زنجیره پیش‌نیاز-پس‌نیاز هستند لازم است به درستی انجام شود.

۴۰-رگرسیون خطی ارائه شده برای اثر نمره بر ارزیابی دانشجویی بیش از اندازه ساده‌ است.

موضوع برای سال ۹۷ حتما مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. اگر مبنا یا روشی عملی دیگری برای لحاظ کردن این موضوع سراغ دارید، کمیته تدوین آیین‌نامه از آن استقبال می‌کند که جوانب استفاده از آن روش را بررسی نماید. همچنین در صورتی که به همکاری با معاونت آموزشی در جهت  اصلاح علمی آن تمایل دارید، لطفا به حوزه آموزش اطلاع دهید.

۴۱-آیا می‌شود ارزشیابی دانشجویانی فقط لحاظ شود که حذف اضطراری نکرده باشند، یا حداقل نمره ۱۴ گرفته باشند؟

موضوع در مورد زمان ارزشیابی و دانشجویان مجاز به  شرکت در ارزشیابی بسیار مهم است و می‌توان برای آن از جنبه‌های مختلف نظرات متفاوت و بعضا متضادی ارایه نمود. این نوع مسائل در حوزه‌های ذی‌ربط حوزه آموزش در حال بررسی است.  در حال حاضر اطلاعات ارزشیابی تا قبل از هفته ۱۶ از دانشجو اخذ می‌شود و برای این‌که دانشجو نگران نباشد که ارزیابی او در نمره‌ی درسش اثر می‌گذارد، هیچ اطلاعاتی جز تعداد و نمره ارزشیابی در سیستم گلستان ثبت نمی‌شود. بنابراین در حال حاضر پس‌پردازش برای حذف چنین دانشجویانی که در سوال مطرح شده امکان ندارد.
 

۴۲-هدف این ارزیابی باید این باشد که آموزش در دانشگاه ارتقاء یابد. این موضوع چه‌طور لحاظ شده؟

ارتقاء دانشگاه در حوزه آموزش به سیاست‌های کلی دانشگاه ارتباط مستقیم دارد. لذا سعی شده است میزان امتیازات هر شاخص در آیین‌نامه با توجه به اهمیت این سیاست‌ها تعیین شود. برای بررسی می‌توانید به شیوه‌نامه اجرایی مراجعه فرمایید. در ضمن ما از بررسی هرگونه نظر پیشنهادی و اصلاحی برای اجرای آیین نامه در سال ۱۳۹۹ که کتبا ارسال شده باشد، استقبال می‌کنیم.  

۴۳-ارزیابی آموزش خودش علم است و باید از متخصصان این علم بهره گرفت.

بدین منظور تجارب سایر دانشگاه‌ها مرور شده و از اساتید خبره و صاحب نظر دانشگاه در قالب جلساتی حضوری استفاده شده است و در آینده نیز چنین جلساتی ادامه خواهد یافت. در این راستا اگر روش‌های اجرایی برای هر یک از شاخص‌های ارزیابی سراغ دارید، یا افرادی را می‌شناسید که متخصص هستند جهت دعوت به همکاری به معاونت آموزشی کتبا اطلاع دهید.
 

۴۴-باید معاونت آموزشی تلاش کند کل گروه، و نه فقط استاد، ارتقاء یابد. برای این موضوع باید دوره‌های آموزشی لحاظ گردد.

دفتر برنامه‌ریزی درسی برنامه‌های متعددی برای توانمندسازی استادان و نیز گروه‌های آموزشی در دست اقدام دارد. البته لازم به ذکر است که گروه نیز از تک تک اعضا تشکیل شده و ارتقای تک تک افراد می‌تواند موجب ارتقای گروه، دانشکده و دانشگاه گردد. در هر صورت تلاش‌ شده است فعالیت‌های معاونت آموزشی به صورت همه‌جانبه برنامه‌ریزی گردد تا موجب ارتقای آموزش در سطح دانشگاه گردد.

۴۵- روش تدریس دروس عملی و تئوری فرق دارد. خوب است نیم‌نگاهی هم به نسل‌های جدید آموزش داشته باشیم.

همان‌طور که در جلسات حضوری نیز ارائه گردید، برای ارائه الگوهای موفق آموزشی و در نظر گرفتن تجارب قبلی، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی متنوعی توسط دفتر برنامه‌ریزی درسی برگزار شده و برخی نیز در آینده نزدیک برگزار می‌شود. لیکن در این راستا اگر افراد متخصصی می‌شناسید، با ذکر دقیق تخصص ایشان، جهت دعوت به همکاری به معاونت آموزشی کتبا اطلاع دهید.

۴۶-بخشی از آموزش، دانشجو است. با دانشجوی بی‌انگیزه چه کار می‌شود کرد؟

یک نظام آموزشی چهار رکن اساسی دارد که عبارتند از دانشجو، استاد، محتوای آموزشی و امکانات سخت‌افزاری. برای ارتقای آموزش لازم است هر چهار رکن یاد شده باید مورد توجه قرار گیرند. این آیین‌نامه بهبود بخشی از این ارکان را برعهده دارد و قطعا باید برنامه‌ریزی لازم برای ارتقای سایر ارکان آموزشی نیز به صورت همزمان در بخش‌های دیگر انجام پذیرد.
لازم به ذکر است انگیزه دانشجو تحت تاثیر عوامل مختلف در کشور است که بسیاری از آن‌ها در دست دانشگاه نیست. لذا هدف معاونت آموزشی دانشگاه این است که در محدوده ماموریت‌های خود، برای همین دانشجویان و تحت همین شرایط موجود ایجاد انگیزه نماید. بدیهی است آمادگی علمی، تحقیقاتی و خصوصا رفتار اجتماعی استادان تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه علمی و جذب دانشجو به علم و صنعت دارد.  لذا هدف از آیین‌نامه ارزیابی آموزشی نیز ارتقاء کیفیت آموزشی دانشگاه، برای ایجاد انگیزه بیشتر در تحصیل دانشجویان بوده است.  

۴۷-بهتر است سمیناری یک روزه یا نیم‌روزه برای ارائه تجربیات و نقطه‌نظرات برگزار شود.

این موضوع پی‌گیری خواهد شد.

۴۸-قید فعالیت‌ یک ساله مناسب نیست. بهتر است سه سال منتهی به سال مد نظر مورد ارزیابی قرار گیرد. به این ترتیب پیوستگی خوب بودن استاد نیز بررسی می‌شود.

قطعا پیوستگی شاخص بودن استاد باید در انتخاب سرآمدان لحاظ شود. این موضوع برای سنوات آتی بررسی خواهد شد.

۴۹-دروس کارشناسی برند دانشگاه هستند. ضریب بالاتری لازم است به این دروس داده شود.

معاونت آموزشی نیز همین دیدگاه و سیاست  را دارد و در بند ۲ آیین‌نامه در بخش کمیت این موضوع لحاظ شده است.  دروس کارشناسی هم امتیاز بیش‌تری به ازای هر واحد برای استاد دارند و هم سقف بالاتری برای امتیازات سالانه آن‌ها در نظر گرفته شده است. لطفا برای اطلاعات دقیق‌تر به شیوه‌نامه اجرایی مراجعه فرمایید.

۵۰-انتشارات آموزشی افراد باید لحاظ شود.

این موضوع در بند ۹ آیین‌نامه دیده شده است.

۵۱-دروس سرویسی در دانشگاه درست سرویس‌دهی نمی‌کنند. معاونت آموزشی چه برنامه‌ای در این خصوص دارد؟

دروس سرویسی در این آیین‌نامه به صورت مجزا در نظر گرفته شده است. البته موضوع پایش دروس سرویسی در ستاد همواره جزء فعالیت‌های معاونت آموزشی بوده است، و در حال انجام است.

۵۲-ارزیابی باید بر اساس خروجی باشد. خروجی‌های خوب را شناسایی کرده و ارزش‌دهی کنیم. مثلا اگر دانشجویان در درسی در کنکور ارشد خوب نمره می‌آورند، معلوم است استاد درس یاد شده درس را به خوبی به دانشجویان منتقل کرده است.

این تفکر مورد قبول حوزه آموزش است ولی اجرای آن فقط در بعضی موارد خاص قابل تصور است. خواهشمند است اگر روش اجرایی و عمومی برای آن  در نظر دارید کتبا به حوزه آموزش اطلاع دهید تا بررسی گردد.

۵۳-آشنایی به یک زبان خارجی برای هر استادی ضروری است. آیا این موضوع لحاظ شده؟ آیا ارائه یک برنامه به زبان خارجی در طول سال برای استاد سرآمد ضروری نیست؟

موضوع بررسی خواهد شد.
 
دفعات مشاهده: 14722 بار   |   دفعات چاپ: 1873 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
برای مشاهده کل مطالب بخش سال 1397 اینجا را کلیک کنید.
IUST Education
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 4665